W wielu układach przenoszących napęd występuje konieczność zmiany prędkości obrotowej i przekazywania jej na satelitarne koła zębate w różny sposób. Wałek atakujący jest elementem dostarczającym moc i to jego odporność mechaniczna ma decydujące znaczenie dla całego mechanizmu różnicowego (dyferencjału).
Ze względu na duże obciążenia i wymaganą ciągłość pracy, koła zębate często wymagają regeneracji. Dorabianie zębatek, frezowanie modułów, zarówno o zębach prostych i śrubowych są najczęściej wykonywanymi usługami, jakim podlegają koła zębate. Regeneracja przekładni łańcuchowych i kół łańcuchowych do tego typu przekładni to również częsta usługa specjalistycznych zakładów usługowych, wynikająca z faktu, że są bardzo wymagającymi elementami.
Kiedy uzyskiwany moment obrotowy tego wymaga, w przekładni powinny być zastosowane koła zębate stożkowo-łukowe. Produkcja tych kół pozwala uzyskać znacznie większą uniwersalność ich zastosowania i ułatwia późniejszą regenerację.
Aby przekładnia wydajnie pracowała, muszą zostać właściwie zaprojektowane wszystkie koła zębate stożkowe proste. Metoda Konvoid to często stosowany sposób obliczania przekładni, który zakłada, że w jednym punkcie spotykają się tworzące stożka podziałowego i stóp. Obliczanie geometrii kół zębatych tą metodą pozwala na precyzyjne ustawienie maszyn produkcyjnych i regenerujących.
Niektóre produkty wymagają stosowania niezwykle zaawansowanego procesu produkcyjnego. Przykład stanowią koła zębate o uzębieniu wewnętrznym, które wykorzystywane są w bardzo zaawansowanych maszynach o bardzo wymagającej charakterystyce pracy.
Niektóre koła zębate wymagają zastosowania specjalnej metody produkcyjnej. Metoda obwiedniowa dłutowania kół zębatych metodą Fellowsa polega na nacinaniu zębów specjalnym nożem dłutowniczym. Tą metodą możliwe jest wykonywanie zarówno kół zębatych, jak i śrubowych o uzębieniu wewnętrznym. Obróbkę taką przeprowadza się na specjalnie zaprojektowanym narzędziu — tzw. dłutownicy Fellowsa.
Koncepcja metody KURVEX polega na wykonywaniu głowicami dwustronnymi dwuczęściowymi uzębienia koła z zachowaniem jednakowych kątów linii zęba na stronie wypukłej i wklęsłej. Metoda KURVEX została opracowana przede wszystkim dla wykonywania uzębienia przekładni stożkowych w produkcji seryjnej.
Produkujemy elementy według specyfikacji producenta do Twojego sprzętu!
100% Polska Jakość